Svatý příkaz – Benjamin Black

79/80

Svatý příkaz

Benjamin Black

4354aToužíte si přečíst zajímavý detektivní román, jenž je prosycen napětím, láskou a řešením sociálního postavení jednotlivých sociálních skupin? Tato kniha vám nabídne na malém prostoru vše, po čem toužíte. Občas vám příběh bude připadat jako reálný. Autor své postavy a jejich příběhy popsal lidským způsobem. Pokud máte rádi detektivní romány, v nichž se jako bonus dozvíte spoustu zajímavých informací o irských kočovnících (tinkerech), věřte, že s touto knihou nesáhnete vedle.

Oficiální anotace (zdroj: cbdb.cz):

˜„Nejnovější Quirkův případ se otvírá v Dublinu v okamžiku, kdy noviny jsou cenzurovány, společenské konvence jsou přísně definovány a děsivé zločiny tutlány. Proč? V padesátých letech 20. století v Irsku katolická církev ovládala a řídila životy téměř všech obyvatel. Když je ale zavražděn Jimmy Minor, blízký přítel Quirkovy dcery Phoebe, Quirke odmítá nadále hrát podle pravidel církve. Společně s inspektorem Hackettem, svým příležitostným kolegou a starým přítelem, rozplétá, kam až církev a její stoupenci budou schopni zajít, aby chránili své vlastní zájmy.“

Kniha, kterou bych vám prostřednictvím této recenze ráda představila, byla vydána v originále Holy Orders v roce 2013. U nás ji vydává až v roce 2016 nakladatelství MOBA. Jedná se již o šestý díl série o patologovi Quirkeovi.

Při výběru mě nejvíce zaujal název, ale i vyobrazení na obálce. Miluji fialovou barvou a obálka se pyšní právě touto barvou, název knihy a jméno autora jsou uvedeny kontrastní žlutou barvou a upozornění, že se jedná o irskou detektivku, je naopak vyvedeno bílou barvou. Na obálce můžeme sledovat čtyři mnichy, kteří se ubírají směrem ke svému klášteru. Obraz na obálce je ve shodě s názvem knihy, avšak dlouho mi trvalo, než jsem pochopila, co má název a obrázek společného s příběhem. Nakonec se povedlo a já mohu říci, že knihu považuji za výbornou záležitost.

Příběh mi chvilkami dělal problémy, protože mi vcelku dlouhou dobu trvalo, než jsem se začetla, avšak povedlo se a já si užívala brilantního příběhu, plného citlivých, ale i surových okamžiků. Ač se jedná o detektivku, vcelku mě překvapilo, že se zde spíše objevují citlivé okamžiky plné porozumění a soucitu. Chvilkami mi dokonce přišlo, že až tak nejde o případ, který je řešen, ale o potíže v rodinných vztazích a případně o Quirkeovy problémy s alkoholem. Když jsem však pak nad vyprávěním přemýšlela v užším kontextu a přečetla si pár slov o autorovi, zjistila jsem, že detektivní případ je vždy spíše na pozadí a že se spíše řeší psychologie postav. Musím říci, že ani v této knize autor svou poetiku neporušil. Ač jsem si zpočátku myslela, že toto dílo si rozhodně neoblíbím, opak se stal pravdou a já jsem za to ráda.

Co se týče postav, nejvíce jsem si oblíbila Quirkeovu dceru Pheobe, která v příběhu hraje velkou roli. Je to milá holka, která je ochotna lidem kolem sebe pomoci. Zajímavý je její vztah ke Quirkeovi, z příběhu se dozvídáme, že je jejím otcem, ale ona jej v dětství vnímala jako svého strýčka. Proč? Přečtěte si tuto knihu a odpověď na tuto otázku vcelku rychle získáte.

Co se týká kompozice, ta je vcelku jednoduchá. Sice se tu prolíná paralela, chronologie a retrospektiva, ale je to děláno přehledně. Čtenář vždy ví, že se bude měnit úhel pohledu, čas, nebo místo. Toto zpřehlednění příběhu je umožněno díky podkapitolám, ty poznáte vždy tím, že je vynechán řádek, čímž dochází k oddělení jednotlivých kompozičních celků. Příběh je vypravován časově chronologicky, občas můžeme zpozorovat paralelu v tom, že sledujeme jednu událost z pohledu několika postav (většinou se jedná o pohled Pheobe a Quirka) a retrospektiva je vázána na vzpomínky jednotlivých postav.

Celý příběh je vepsán do 257 stran a skládal se z 21 kapitol. Obzory jste si však můžete rozšířit přečtením informací o autorovi, které vám doplní spoustu informací vypovídajících o autorově tvorbě. Tyto poznatky hodně ovlivnily můj pohled na dílo jako celek. Kniha je to fajn a věřím tomu, že v originále nemá chybu, ale… Musím říci, že překlad dílu trošku ublížil, sice ne na významové rovině, ale v rovině gramatické ano. Objevuje se zde spousta přepisů a pravopisných chyb. Chyby jsou občas takového charakteru, že některé věty postrádají význam. Tento fakt bohužel trošku ovlivní moje hodnocení.

Moje subjektivní hodnocení se pohybuje v rozmezí lepšího průměru, a to z toho důvodu, že příběh byl sice úžasný, ale gramatická stránka bohužel byla vcelku špatná. Finální hodnota tedy je 75 %. Knihu bych doporučila všem, kteří si rádi přečtou zajímavou detektivku z prostředí Irska a rádi se dozvědí něco nového.

Za poskytnutí recenzního výtisku patří velké díky nakladatelství MOBA. Pokud vás recenze zaujala knihu si můžete pořídit zde.

Bibliografické údaje (zdroj: databazeknih.cz):

Série:

Quirke (6.)

Originální název:

Holy Orders (2013)

Žánr:
Literatura světová, Detektivky
Vydáno: 2016, MOBA (Moravská bastei)
Počet stran: 240
Vazba knihy: vázaná
ISBN: 978-80-243-6464-3

4 komentáře: „Svatý příkaz – Benjamin Black

  1. Tato kniha se mi také dostal do rukou a musím říct, že jsem nebyla až tak zklamaná jako jiní. Jen mi bylo docela líto, že ta detektivní zápletka upadla a nebyla tak silná, aby upoutala čtenářovu pozornost. Autor se více zaměřil na psychologii hlavních postav, ale myslím, že kdyby zapracoval i na tom případu, určitě by to bylo mnohem lepší.
    A neuvěřitelné množství chyb v textu mi opravdu vadilo.

    Líbí se 1 osoba

    1. Děkuji za milý komentář. Viděla jsem to naprosto stejné. Také mi kniha přišla vcelku nevšední a snad jsem ještě podobně psanou detektivku ani nečetla. Většinou se autoři zabývají psychologií vraha a oběti, tady tomu bylo úplně jinak.

      To se mi líbí

Napsat komentář