Smrt v labyrintu – Patricia Highsmith

60/60

Smrt v labyrintu

Patricia Highsmith

Říkáte si, že jste již dlouho nečetli žádnou5757eed1c2a65 knihu, která by vás chytla tak, že byste ji byli schopni zhltnout jedním dechem? A co takhle sáhnout po tomto úžasném titulu, mohu vám slíbit, že určitě nebudete zklamáni. S touto knihou se budete modlit, abyste se od čtení nemuseli odpoutat, ale o tom již více v následujících řádcích.

Kniha v originálu (The Two Faces of January) vyšla již v roce 1964 a u nás se dočkala hned několika vydání. Mně se do ruky dostalo to poslední od nakladatelství LEDA, které vyšlo v roce 2016.

Oficiální anotace (zdroj: cbdb.cz):

„Brzy zjistíte, že jeho krajan (spolucestující) se v Evropě skrývá před policií, ale komplikovaný vztah k mladé ženě ho přinutí dvojici stále doprovázet. Po tragické smrti ženy se vztah mužů vyhrocuje a pronikavě mění a celý příběh končí nečekaným zvratem. Autorka se zaměřila hlavně na zachycení psychologie postav a kresbu prostředí, což spolu s výraznými dialogy vytvořilo působivý a napínavý příběh.“

Při výběru se mi hned na prví pohled velice zalíbila obálka knihy. Přišla mi velice realistická a říkala jsem si, co vše bude mít společného s celým příběhem. Důvodem, proč je obálka tak krásně barevná a realistická je to, že je použito fotografie ze stejnojmenného filmu. Musím říci, že jsem dlouho přemýšlela nad tím, proč se kniha jmenovala tak, jak se jmenovala, ale ve správném čase se sladké tajemství odtajnilo.

Příběh byl napsán naprosto luxusním způsobem. Jak už  jste si mohli přečíst v anotaci, jde zejména o napínavou záležitost s velkým ohledem na psychologii postav. Při četbě budete velice dobře pociťovat jejich psychické rozpoložení a budete s nimi prožívat veškerá jejich trápení, radosti, ale i lásku. Každý, kdo si rád přečte psychologické romány, by mohl po této knize sáhnout, protože ho určitě dostane. Dočkáte se velkého množství napětí a nečekaných zvratů.

Postavy jsou voleny velice dobře. Objevíte v nich zastoupení zla, ale i dobra. Jejich vyjadřování a chování vás občas pěkně překvapí, ale určitě se nemusíte bát. Jednotlivé postavy si mezi sebou nijak nevyměňují svoje charakterové vybavení a vše, co jim autorka dodala. Všechny povahové rysy, ale i psychologické rozpoložení byly vypsány věrohodně a já si tak oblíbila i toho největšího záporňáka, ale určitě si zamilujete i ty další.

Celý děj je kompozičně vcelku jednoduchý, je vystavěn na chronologii a retrospektivě. Retrospektivní pohled se vyskytuje jen občas ve vzpomínkách hlavních hrdinů. Příběh je odvyprávěn v er-formě  s velkým množstvím dialogů, bez nichž by kniha určitě nebyla takovou, jakou je. Užijete si však i úžasné popisy míst a věřím k tomu, že tato kniha výrazně přispěje ke „knižní“ turistice.

Poslední stránkou, na niž se spolu podíváme, je ta jazyková. Musím velice ocenit práci překladatelky, jež s překladem poprala velice dobře. Líbilo se mi, že je vše srozumitelné, každé slovo do textu neodmyslitelně patří a česká gramatika byla také v pořádku. Obrátíme-li svůj zrak na autorku, můžeme ji pochválit za skvělé stylistické zpracování a úžasnou propracovanost.

Moje subjektivní hodnocení knihy je velice pozitivní, protože si to kniha rozhodně zaslouží. Užila jsem si každé slovo, zroveň jsem si užila naprosto úžasný cestovatelský zážitek. K tomu všemu pak připočítejme spoustu napínavých okamžiků a k tomu ještě nesmíme zapomenout na psychologii celého díla, která na mě prýštila z každé stránky. Určitě knihu budu doporučovat i dále, protože si dílo zaslouží, aby o něm čtenáři věděli a aby mu věnovali pozornost, stejně jako jsem to udělala já. Autorce i knize dávám krásných 100 %.

Za poskytnutí recenzního výtisku patří velké díky nakladatelství LEDA. Pokud vás Smrt v labyrintu zaujala, můžete si knihu pořídit zde.

Bibliografické údaje (zdroj: databazeknih.cz):

Originál:         The Two Faces of January

60knih

Žánr:                Literatura světová, Detektivky
Rok vydání:   2016, 1. vydání originálu: 1964
Počet stran:   312
Nakladatel:    Leda
Překlad:           Jarmila Svobodová
Vazba:              brožovaná
ISBN:                978-80-7335-421-3

Napsat komentář